Childrens Garden Home & School

Publisert av Even Colban den 23.03.22.

I slummen bor det i dag rundt 1 million mennesker, og Children’s Garden er et lite samfunn for foreldreløse, forlatte, misbrukte og forsømte barn, uavhengig av sin religion, kjønn, farge eller stamme. 200 barn bor der fast, mens 130 til er innom daglig for å få mat, skolegang, omsorg og helsestell. Dette er barn ingen ser, som blir borte i de sterke mediebildene av de store konfliktene i verden.

Siden 2017 har Høybråten Lions støttet skolen økonomisk, og vi har bygget opp et skolebygg med plass til 30-40 elever.

Her får de undervisning, mat og kjærlighet av bestyreren Moses og hans kone Sylvia

Moses har selv vokst opp i slummen og ønsker å hjelpe flest mulig ut av den, og elevene ved skolen leverer gode resultater.

- Moses har også en visjon at skolen skal være selvhjulpen, og elevene bidrar med å dyrke egne grønnsaker, selger melk fra sine to kuer og selger ting de har laget selv på det lokale markedet. Dette prosjektet kalle Litle Fingys, sier Stein Lyberg.

Lions’ formål er å dele ut 50 prosent av tilgjengelige midler til lokale tiltak, 25 til nasjonale og resten internasjonalt.

Høybråten Lions er veldig stolte at vi hjelper 230 barn i Kenya, og i tillegg til direkte støtte til skolebygg, har Lions Høybråten to fadderbarn i Children’s Garden, Margaret og Morgan.

- Vi har også fått laget 60 senger med madrasser og myggnett. Inntektene fra kunstlotteriet i 2019 gikk til innkjøp av sårt tiltrengt skolemateriell, sier Lyberg.

I forbindelse med pandemisituasjonen ble det meget vanskelig å skaffe mat til Children’s Garden. Matvarer havnet på svartebørs markedet, og Høybråten Lions støttet da Children’s Garden med midler til mat.

Mange privatpersoner har tegnet fadderskap, og behovet er bokstavelig talt utømmelig, så hvis noen ønsker å gi et barn en tryggere og mer forutsigbar hverdag og fremtid, kan det tegnes fadderskap. Det er stort behov for faddere. Det er også en veldig flott julegave til noen som har alt fra før.

- Fadderskap tegnes via vår Lions-klubb og utgjør 300 kroner pr. måned. Beløpet går uavkortet til Childrens Garden, sier Lyberg.

De som ønsker å etablere et fadderskap, kan kontakt Stein Lyberg på mobiltelefon 90146623.

Coronapandemien har satt sine tøffe avtrykk på Kenyas barns hverdag, og på Children’s Garden har man opplevd at mens de som bor der fast, har hatt trygge omgivelser, men de som har vært innom for å få mat og omsorg, ikke er blitt sett siden pandemien satte inn. Hvor de har blitt av, vet ingen, men sannsynligvis er de fleste gatebarn i slummen.

Hvis noen ønsker mer informasjon om Children’s Garden, ta kontakt med Stein Lyberg.

Hvis man ønsker å støtte Children’s Garden uten å bli fadder, kan det gjøres ved å vippse til Lions CGHS 134687. Vår Lions-klubb ønsker å støtte nye prosjekter i tiden fremover etter at pandemien er under kontroll.

Vi i Høybråten Lions håper at vi også i fremtiden kan fortsette å utgjøre en forskjell for disse barna ved å støtte dem økonomisk i en hverdag så uendelig fjern fra vår egen.